נוירו-שיווק: האתיקה של שיווק עצבי

יחד עם מערכות מחקר משוכללות וכלים מתקדמים בתחום השיווק עולים לא מעט חששות וספקות בנוגע לפרטיות הצרכנים והשאלה הגדולה מכולן – 'איפה עובר הגבול?' מתחילה להדהד בפני לא מעט מהעוסקים בדבר.

quZpCrKg

2 דק' קריאה

1.9.2019

בכל תחום קיים קו גבול מוסרי אשר מנחה את אנשי המקצוע בעבודתם היומיומית, ובעיקר בנושאים הקשורים באופן ישיר להגנת הפרט ואבטחת מידע. אנו עוסקים רבות בשאלת הגבול  במחקרי הנוירומרקטינג שלנו ולכן כתבנו את עשרת הדיברות המובילות אותנו בכל הנוגע להגנה על פרטיות הצרכן.

לכלי הנוירומרקטינג שלנו >>

 

להלן עשרת הדיברות שלנו:

הסכמה מדעת להשתתפות במחקר 

על המשתתפים במחקר לדעת שהם משתתפים במחקר ולהסכים לאיסוף המידע עליהם. למרות שהסכמה מדעת היא סטנדרטית בעולם האקדמי, לא תמיד מקפידים על כך כאשר מבצעים מחקר צרכנים, דבר שבהכרח יכול להיתפס כהפרה אתית.

שמירה על אנונימיות 

כל מידע אישי (כגון: שם, מספר מזהה וכו') אינו מועבר לשום גורם צד ג' ואינו נכלל כחלק משלב ניתוח הנתונים במחקר. המטרה של מאגרי מידע שמים הם לצורך קבלת תשלום עבור ההשתתפות במחקר. לאחר המחקר, פרטיו האישיים של המשתתף במחקר נמחקים מאוסף הנתונים.

אבטחת מידע 

מאגר המידע מוצפן באמצעות טכנולוגיה מתקדמת, נשמר על פי חוק ואינו חשוף לאף גורם חיצוני או פנימי ללא הרשאות.

סגמנטציה מוסרית 

כאשר מבצעים מחקר, בדרך כלל עושים חיתוכים ומחלקים את המשתתפים לקבוצות שונות, כגון: חיתוך ע"פ מצב סוציואקונומי, גילאים/דורות, מינים וכדומה. אנו נמנעים מפילוח המבוסס על תכונות אישיות רגישות, מצבי רוח אישיים, אירועים שונים בחייהם של אנשים ועוד. פילוח ע"פ נושאים רגישים אלו עלול להוות  הפרה אתית ופגיעה בפרטיות משתתפי המחקר.   

השמדת מידע רגיש

לאחר ניתוח הנתונים (שלא עולה על 6 חודשים), מידע רגיש כגון: סרטונים, תמונות, מזהה שמי, קבצי אודיו וכיוצ"ב, נמחקים מהמערכת ואינם נתונים לשחזור. 

מניעת התנגשות עם צרכי הצרכן 

הרי ידוע שלא תמיד צרכי הצרכן וצרכי החברה הולכים יד ביד. לכן, לפני שעורכים מחקר עם מותג מוכר או חברה, תמיד נשאל מה מטרותיו ונוודא כי לא מדובר במטרה מנוגדת למטרת הצרכן. מחקרי נוירומרקטינג נועדו ליצור תוכן איכותי יותר ונכון יותר עבור הצרכן וקהל היעד המדויק שלו, ולא לפגוע בו בשום דרך.

איסור הפעלת מניפולציה 

בהרבה מחקרים פסיכולוגיים, בעיקר אקדמיים העוברים ועדות אתיקה, מבצעים מניפולציה על המשתתפים. החוקר או מי מטעמו מבצע פעולה ממשית הגורמת לנסיינים להתנהג או להרגיש אחרת ולא באופן טבעי (לדוגמה: לקבוצה אחת מורידים את הביטחון ולאחרת מעלים את הביטחון וכיוצ"ב) במחקרי הנוירו-מרקטינג שלנו אין כלל התערבות במחשבות או ברגשות (כגון: מסרים תת סיפיים או מניפולציות על משתתפי המחקר).

מאגר נתונים כללי לא שמי 

מאגר הנתונים הנשמר הינו גנרי המתייחס רק לחיתוכים על פי סגמנטציה אתית, הנתונים אותם האנליסטים מנתחים אינם שמיים ואין אפשרות לדעת פרטים אישיים על אדם ספציפי.

הזכות לצאת מהמחקר 

בכל מחקר המתנהל תחת מעקב של חוקי האתיקה רשאי כל משתתף ובכל רגע נתון במהלך המחקר לצאת מהמחקר תוך בקשה לניקוי יסודי של כל הנתונים שנצברו עליו עד כה.

אין פלישה למחשבות

אמנם במחקרי נוירו-מרקטינג או מחקרי נוירו-פסיכולוגיה נרצה להגיע אל רגשותיהם הכלליים (חיוביים/שליליים/אדישים) ולתת המודע של המשתתפים, אך בהחלט לא נפלוש אל תוך מחשבותיהם ונרד לרמה רגשית גבוהה שאינה אתית.

היופי שבמחקרי נוירו- שיווק:​

זה בהחלט לטובת הצרכן! הרי לא פעם קיבלנו מודעות ונחשפנו לפרסום שלא רלוונטי לנו כלל, מיקוד יותר טוב פירושו פחות טעויות שיווקיות ויותר פרסום רלוונטי לקהל המטרה, אשר יחסוך זמן לצרכן וכסף לחברות.
קיימים גם מחקרים לא מבוטלים המראים כי מדעי המוח יכולים להגדיל אפקטיביות של מודעות השירות הציבורי. לדוגמה: המחקר של אמילי פלאק (חוקרת מתחום מדעי המוח) הבחן תגובות בנושא אורח חיים בריא, הוביל להבנה טובה יותר של יצירת מודעות נגד עישון למתבגרים.
בעזרת מדעי המוח אנו רואים הרבה מאוד אפשרויות לעידוד התנהגויות חיוביות, לעידוד תרומות צדקה, בריאות, ועוד.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

איך מתעצבת מחדש התנהגות הצריכה בעידן וירוס הקורונה?

כיום, אנו נמצאים בסיטואציה חסרת תקדים, בה המציאות משתנה לנגד עינינו וכך גם התנהגויות הצריכה שלנו.
לרוב, הרגלים הם דבר שקשה מאוד לשנות, אך משהו גדול כל כך, כמו כאוס עולמי והצפת רגשות שליליים עזים, זו בדיוק הדוגמא לסוג האירועים שיכולים לשבש הרגלי צריכה. אפילו לטווח ארוך

לקריאת הכתבה »

לקנות בפחות! 4 הדרכים לגרום למחיר להיתפס נמוך מכפי שהוא באמת

כידוע, אחת הסיבות העיקריות לכך שאנשים לא קונים היא כמובן סוגיית המחיר.
אז מה אנחנו יכולים ללמוד ממחקרים פסיכולוגיים בסיסיים ומתהליכי הלמידה שלנו ואיך אנחנו יכולים לשנות את האופן בו הצרכנים תופסים את מחיר המוצר?

לקריאת הכתבה »

איך נוירומרקטינג יעזור לכם לבנות אסטרטגיית תוכן נכונה יותר?

החוויה הרגשית של לקוחותינו נוצרת בנקודות המפגש הרבות והשונות שלהם עמנו. כדי לבנות אסטרטגיית תוכן נכונה, אשר מייצרת מעורבות חיובית והנעה לפעולה מצד לקוחות פוטנציאליים, עלינו לעורר את המקומות הנכונים במוחו של הצרכן ולייצר חוויה שיווקית נכונה, טובה ומרגשת.

לקריאת הכתבה »