הפסיכולוגיה של השפעת הצבע על תהליך ההמרה של הגולש

התהליך הפסיכו-פיזיקלי של תפיסת הצבע והשפעותיו על מצב רוחנו, התנהגותנו, רגשותינו ועוד, הינו תהליך המתרחש בשבריר שניה ולא מצוי בתודעתם של בני האדם.

לדוגמא: צבעים בעלי גלים ארוכים (הצבע האדום) באופן פסיכולוגי גורמים להתעוררות האמיגדלה, המבטאת (בין היתר) רגשות שליליים, כגון: סכנה, איום או פחד. האם הצבע גם משפיע על קבלת ההחלטות שלנו? במאמר הבא אציג את ממצאי המחקר שערכתי בנושא.

quZpCrKg

3 דק' קריאה

11.7.2019

מנקודת מבט מחקרית, תגובות רגשיות ושינויים במצב הרוח, המובילים לקביעת העדפות ולקבלת החלטות, יכולות להיות מושפעות מגירויים סביבתיים (למשל: הבעות פנים, צבע, ריח ועוד).

במחקר זה אני מתמקדת בהשפעת הצבע על התנהגות הגולש וקבלת ההחלטות שלו באינטרנט.

מחקרים על השפעת צבע כפתור הנעה לפעולה:

במהלך השנים, היו מחלוקות רבות על צבע כפתור ההנעה לפעולה (CTA) הממיר ביותר.

ישנן בדיקות a/b testing רבות הבוחנות את ביצועי כפתור ה-CTA בצבע אדום לעומת ביצועי אותו כפתור בצבע ירוק. בחירת צבעים אלה היא לא מקרית, הצבע האדום, כפי הנכתב מעלה, מעורר לעיתים קרובות רגשות שליליים, ואילו הצבע הירוק נתפס כצבע חיובי יותר (צבעי הרמזור, צבע הטבע, בריאות, רוגע וכיוצ"ב).

אז אילו מבין הצבעים הללו ממיר יותר?

אציג ניסוי אחד של HubSpot:

יותר מ-2,000 משתמשים ביקרו באתר, כאשר מחצית מהם נחשפו למסך מצד שמאל עם הכפתור הירוק והמחצית השניה נחשפו למסך מצד ימין עם הכפתור האדום.

התוצאות שלהם היו: הכפתור האדום עלה בביצועים על הכפתור הירוק בכ-21%!

מדהים! לא?

אבל בבחינה נוספת ועמוקה יותר, אם נבחן היטב את 2 המסכים נראה כי יכולה להיות סיבה נוספת והיא – בולטות צבע הכפתור.

באתר המקורי ישנם מספר אלמנטים בצבע ירוק ואף לא אלמנט אחד באדום.

כך שעם הזמן הבינו החוקרים שצבע הכפתור הוא מכריע במידה מועטה ואילו הבולטות שלו ביחס לאתר עצמו היא זו שמשפיעה על המשתמשים לקבל החלטה מסוימת על פני אחרת.

על פי התיאוריה וממצאי המחקרים, ככל שההיררכיה ברורה וכפתורי ההנעה לפעולה בולטים יותר על המסך, כך הסיכוי לתגובה רגשית-קוגניטיבית עולה וקבלת ההחלטות מהירה יותר.

השפעת צבע האתר על מהירות התגובה של הגולש:

המחקר הנוכחי בא לבחון את זמן התגובה מרגע כניסת הגולש לאתר ועד לחיצה על כפתור ההנעה לפעולה, כאשר המשתנה הבלתי תלוי הוא צבע הרקע ביחס לכפתור ההנעה לפעולה באתר אינטרנט והמשתנה התלוי הוא זמן התגובה הממוצע.

השערת המחקר הינה שרקע בצבע משלים (אדום-ירוק, כחול-כתום, סגול-צהוב) לכפתור ההנעה לפעולה יגרום לתגובה מהירה יותר של הגולש, שכן צבעים משלמים מבליטים אחד את השני.

במחקר נעשה שימוש בכלי הניתוח הבאים: Google Optimize, Google Analytics ומפת חום – Hotjar.

כפתור ההנעה לפעולה בדף הראשי באתר היה בצבע צהוב, אך מחצית מהמשתמשים נחשפו לאתר עם רקע כתום ואילו המחצית השנייה נחשפו לאתר עם רקע סגול, הצבע המשלים לצבע כפתור ההנעה לפעולה.

להלן דפי האינטרנט שנבדקים נחשפו אליהם על פי הצבעוניות השונה:

תוצאות המחקר של ממוצע זמני התגובה של הנבדקים בשניות, על פי צבע הרקע השונה:

התנהגות לקוח על פי אישיותו:

כמובן שזמני תגובה קיצוניים מאוד ירדו מסטטיסטיקה זו על מנת למנוע עיוות מגורמים חיצוניים העלולים להטות את התוצאות.
ניתן לראות כי זמן התגובה הממוצע מרגע כניסתו של הגולש לאתר ועד לחיצה על הכפתור ברקע סגול של האתר וצבע כפתור צהוב היה כ- 6.33 שניות. לעומת זאת, כאשר הרקע היה כתום והכפתור צהוב זמן תגובת הגולש מרגע כניסתו לאתר ועד לחיצה על הכפתור היה כ-18 שניות.
אם כן, זמן תגובת המשתתפים היה ב-11.67 שניות מהיר יותר ברקע בצבע סגול בהשוואה לרקע בצבע צהוב. הבדל זה הוא ברמת מובהקות גבוהה מאוד. 

המחקר הוכיח את הטענה כי הרקע של האתר ובולטות הכפתור ולא רק צבע הכפתור כפי שהוכח בעבר הם משפיעים על מהירות התגובה – מהירות ההמרה של הגולש.

היום בעידן הדיגיטלי רווי המידע, השניות הללו הן הרות גורל וברוב המקרים בשניות אלה הגולשים פועלים ברמה אינטואיטיבית לחלוטין, לכן ישנה חשיבות רבה למחקר הבוחן את ההתנהגות הקוגניטיבית והלא מודעת של הגולש.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

איך מתעצבת מחדש התנהגות הצריכה בעידן וירוס הקורונה?

כיום, אנו נמצאים בסיטואציה חסרת תקדים, בה המציאות משתנה לנגד עינינו וכך גם התנהגויות הצריכה שלנו.
לרוב, הרגלים הם דבר שקשה מאוד לשנות, אך משהו גדול כל כך, כמו כאוס עולמי והצפת רגשות שליליים עזים, זו בדיוק הדוגמא לסוג האירועים שיכולים לשבש הרגלי צריכה. אפילו לטווח ארוך

לקריאת הכתבה »

לקנות בפחות! 4 הדרכים לגרום למחיר להיתפס נמוך מכפי שהוא באמת

כידוע, אחת הסיבות העיקריות לכך שאנשים לא קונים היא כמובן סוגיית המחיר.
אז מה אנחנו יכולים ללמוד ממחקרים פסיכולוגיים בסיסיים ומתהליכי הלמידה שלנו ואיך אנחנו יכולים לשנות את האופן בו הצרכנים תופסים את מחיר המוצר?

לקריאת הכתבה »

איך נוירומרקטינג יעזור לכם לבנות אסטרטגיית תוכן נכונה יותר?

החוויה הרגשית של לקוחותינו נוצרת בנקודות המפגש הרבות והשונות שלהם עמנו. כדי לבנות אסטרטגיית תוכן נכונה, אשר מייצרת מעורבות חיובית והנעה לפעולה מצד לקוחות פוטנציאליים, עלינו לעורר את המקומות הנכונים במוחו של הצרכן ולייצר חוויה שיווקית נכונה, טובה ומרגשת.

לקריאת הכתבה »